lunedì 15 settembre 2008

Simulacri



In balia dell'arte

“Volgari” imballaggi in polistirolo eletti a incarnare nuove identità. Se prima, nel loro bianco anonimato, servivano a proteggere da luce e urti banali oggetti di consumo, oggi diventano moderni Totem che contengono una nuova anima, celata nel loro costituirsi come forma, trasfigurati dall’artista-alchimista; coperti di ferro, ossidati, segnati a rappresentare un divenire in continua mutazione.

L’interazione con il luogo è la liaison che Fresu cerca e trova nel quartiere Rifredi, dai trascorsi industriali e quindi luogo di produzione: questi “rifiuti” riemergono trasformati in apparizioni archeo-industriali di un passato ancora presente, metafore dell’esistenza e del ciclo vitale. La scelta del materiale diventa, più che formale, contenutistica: il passaggio dalla funzione di contenitore a quella di forma/contenuto è concettuale prima di essere estetico.

L’oggetto, liberato dalla schiavitù dell’anonima serialità, assurge a prodotto culturale, nato dal lavoro dell’uomo, ricreato dal lavoro dell’artista.La sfida è la rivelazione - attraverso i mutamenti - della bellezza, dell’incredibile potenzialità poetica nell’intervento dell’artista sulla materia, dell’essere sul non-essere. L’apparenza è ciò che appare, anche se ciò che appare non è ciò che è, ma ciò che ci è dato di cogliere attraverso i sensi: il nostro reale possibile.

A noi sta interpretarlo, leggendo tra le righe del mutevole, dell’impermanente. Questa la grande poesia del mondo, la forza catalizzatrice dell’arte, quella che Ignazio Fresu canalizza in opere che non intendono essere avventure estetiche “mordi e fuggi”, ma forme di riflessione e meditazione animate dal desiderio di essere condivise.

Cristina Trivellin

*****

"Simulacrums"

Common old polystyrene packaging which has been chosen for reincarnation. Whereas the original anonymous white shapes were intended to protect ordinary consumer commodities from the light and from knocks, they have now been turned into modern-day Totems which possess new souls, previously hidden, prior to their being shaped, transformed and transfigured by the artist-alchemist who has covered them in iron and oxidised them in order to turn them into symbols of a continuous process of evolvement or “becoming”.

The interaction between the site of the installation and the work itself is the link which Fresu seeks and finds in the district of Rifredi on the outskirts of Florence, previously an industrial area and therefore a manufacturing site. These “waste materials” re-emerge, transformed into archaeological-industrial apparitions from a past which is still with us and therefore they become metaphors which represent existence and the life cycle. The choice of material is not just a formality but intrinsic to the content: the transformation of the object from a container to the content itself begins as a conceptual transformation before it becomes aesthetic.

The object, freed from its slavery of assembly-line anonymity, rises to the category of a cultural work. Originally produced by man’s labour it is re-created through the work of the artist. The challenge lies in managing to reveal beauty through change and transformation and in bringing out the extraordinary poetic potential via the artist’s work on the material, passing therefore from being to not-being. Appearance is what appears, even when what appears is not what actually IS, but that which we are given to perceive through our senses: our real possible world.

It is up to us to interpret that world by reading between the lines of what is transient and changeable. This is where the great poetry of the world lies. The catalysing force of art, that which Ignazio Fresu channels into works which are not intended as “eat and run” aesthetic encounters, but are rather the expression of meditation and reflection which the artist wishes us to share.

Cristina Trivellin